امروزه عباراتی همچون “کسب درآمد از اینستاگرام” یا “فروش کالا در اینستاگرام” واژههای غریبی نیستند. در این مطلب قصد دارم به موضوع فروش محصولات در اینستاگرام و تکنیکهای آن بپردازم. شاید بپرسید واقعا فروش در اینستاگرام نیازی به آموزش دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت، فروشندگی به صورت حضوری هم کاری ندارد، کافیست محصولات را به مشتریان .نشان دهید. اما واقعا به همین راحتی است؟ قطعا اینطور نیست. هر کاری تکنیکهایی دارد و بی دلیل نیست که برخی فروشندگان مشتریان بیشتری دارند، ارتباط بهتری با مشتری برقرار میکنند و در نتیجه فروش بیشتری دارند
۱- عکسهای بیکیفیت هرگز اولین نکتهای که باید مد نظر داشته باشید، کیفیت بالای عکسهاست. اینستاگرام یک رسانه تصویری است که روزانه عکسهای زیادی در آن منتشر میشود که خیلی از آنها با کیفیت هستند، پس با گذاشتن عکسهای بیکیفیت نه تنها غیرحرفهای به نظر میرسید، بلکه محصولاتتان را هم بیکیفیت نشان میدهید. وقتی صحبت از کسب درآمد از اینستاگرام میشود، پیج اینستاگرام شما دقیقا همانند فروشگاه شماست. من کمتر فروشگاه معتبری را دیدم که دکور زشت یا شیشههای کثیفی داشته باشد، به طوری که حتی نتوان محصولات را به خوبی از پشت ویترین مشاهده کرد.
۲- عکاسی از محصولات، عاملی مهم در فروش کالا وقتی صحبت از فروش اینترنتی کالا میشود، چه فروش کالا در اینستاگرام یا فروش کالا در یک فروشگاه اینترنتی، یک مشکل بزرگ در ذهن خریداران مجسم میشود و آن این است که در خرید آنلاین نمیتوانیم محصول را لمس کنیم، جنس آن را حس کنیم و اندازه واقعی آن را تشخیص دهیم. عکاسی درست از محصولات تا حد زیادی میتواند این مشکل را برطرف کند، در عکاسی از محصولات باید از زوایای مختلف محصول عکس بگیرد، باید با کیفیت بالایی عکاسی کنید به طوری که تاروپود محصول در عکس مشخص شود و همچنین اندازه واقعی محصول را برای کاربر محسوس کنید. در مورد برخی از کالا مانند یک توپ، تصویر توپ به تنهایی نمیتواند مشخص کند که اندازه آن چقدر است، زیرا کاربر نمیداند که این عکس از نزدیک گرفته شده است یا توپ واقعا در این اندازه است، به همین دلیل بهتر است از یک جسم کمکی که اندازه آن برای کاربر مشخص است در کنار توپ استفاده کنید، مثلا گذاشتن یک کفش فوتبال در کنار توپ میتواند اندازه واقعی توپ را برای کاربر مشخص کند. به زودی مطلب مفصلی درباره عکاسی از محصولات خواهم نوشت.
۳- از تایید اجتماعی یا سوشال پروف استفاده کنید ” سوشال پروف” یا به ترجمه فارسی همان “تایید اجتماعی” یکی از تکنیکهای مورد علاقه من در بازاریابی است. سوشال پروف، یعنی نشان دهید که دیگران شما را تایید کردهاند، تایید کردن دیگران هم در استفاده از محصول یا خدمات شما معنی پیدا میکند. مثلا اگر یک اپلیکیشن هستید، تعداد افرادی که اپلیکیشن شما را نصب کردهاند نوعی تایید اجتماعی است. اما برای شما که فروش کالا در اینستاگرام را انجام میدهید، تعداد سفارشات شما و همینطور اعلام رضایت خریداران شما نوعی تایید اجتماعی است. وقتی فردی وارد پیج اینستاگرام شما میشود و مشاهده میکند که هر هفته چه تعداد سفارش داشتهاید و نظرات خریداران شما را مشاهده میکند، میزان اعتماد او به شما چندین برابر میشود و در نتیجه اگر از علاقهمندان به محصول شما باشد احتمال خرید او نیز چندین برابر شده است.